“Onze machines krijgen jaarlijks een servicebeurt. Wij willen onze werknemers ook eens in zoveel tijd een ‘servicebeurt’ aanbieden in de vorm van een Preventief Medisch Onderzoek”, aldus Nynke Feenstra. Als HR adviseur binnen distributiebedrijf SMT Netherlands heeft zij samen met een collega ervoor gezorgd dat eind 2021 de Preventief Medische Onderzoeken (PMO’s) plaatsvonden binnen het bedrijf. We gaan met haar in gesprek over het PMO en ze deelt haar ervaringen.
“Vanuit HR houden we ons bezig met het onderwerp vitaliteit. Dit onderwerp staat bij ons hoog in het vaandel. We bieden iedere twee jaar een PMO aan onze werknemers aan omdat we het belangrijk vinden dat ze vitaal en gezond aan het werk zijn en blijven”, zo vertelt Nynke. “We zijn bij TIGRA uitgekomen als aanbieder en we zijn ontzettend tevreden over jullie PMO. De lijntjes waren kort en ook het feit dat jullie vestigingen door het hele land hebben, was in ons geval erg fijn. We hebben meer dan vijftig servicemonteurs verspreid door Nederland werken en zij konden deelnemen aan het PMO op een TIGRA-locatie bij hen in de buurt en hoefden voor het PMO niet helemaal naar Emmeloord of Nieuwkuijk te komen.”
“Het adviesgesprek is theoretisch goed onderbouwd en een advies waar je echt iets mee kan”
Over de inhoud van het PMO is Nynke erg te spreken. “De opzet van het PMO vind ik professioneel. De volgorde is logisch. Eerst vooraf de vragenlijst invullen en dan het fysieke onderzoek met direct erachteraan het adviesgesprek. De resultaten worden je mondeling toegelicht en het is makkelijk dat je de resultaten achteraf in je persoonlijke online omgeving weer kunt terugvinden. Wat ik vooral goed vond, was de insteek van het adviesgesprek. Er werd een theoretisch onderbouwd advies gegeven waar je iets mee kon. Er wordt uitgegaan van het creëren van bewustzijn i.p.v. het opleggen van iets. Dit heb ikzelf als erg prettig ervaren.”
“Voor ons was het ook fijn dat de lijntjes met jullie kort waren. Wij hebben weleens last minute klussen binnen ons bedrijf en als we dan een paar werknemers moesten verplaatsen naar een ander moment, kon dat altijd. Er werd goed meegedacht in oplossingen. Deze flexibiliteit was erg prettig. Zo konden we voor iedereen toch iets regelen.”
De onlangs vernieuwde rapportage werd goed ontvangen binnen het bedrijf. “De correlaties tussen de verschillende onderdelen en resultaten werden op een goede manier getoond in de rapportage. Het was een samenhangend geheel en geen overzicht met losse gegevens. Ook op de verschillende afdelingen kon qua resultaten worden gesplitst, mits er meer dan 15 werknemers waren op zo’n afdeling. Het is fijn dat we dan concreet actie kunnen ondernemen op bepaalde gebieden.”
“Jullie PMO is onderscheidend door het maatwerk”
“Nadat de rapportage bij ons intern was besproken, hebben we direct een brainstormsessie gehad. Wat kunnen we doen met de resultaten? Welke onderwerpen behoeven aandacht? Het is fijn dat jullie hierin ook concreet meedenken en direct opvolging kunnen bieden.”
“Jullie PMO is onderscheidend door het maatwerk. Jullie luisteren echt naar de klant en kunnen overal op inspelen. Zo hebben we naderhand nog een mooie infographic ontvangen waarin de resultaten op een visuele manier zichtbaar waren. Deze konden we intern communiceren met onze werknemers zodat ook zij weer wat terug konden zien van de groepsresultaten.”
“Al met al een fijne samenwerking wat leidde tot een goed PMO met concrete resultaten. Jullie PMO is goed georganiseerd, onderscheidend en persoonlijk. Kortom, een aanrader voor ieder bedrijf!”